DOGAĐANJA

ZAVOD ZA JAVNO ZDRAVSTVO ZAGREBAČKE ŽUPANIJE

*
Program prevencije spolno prenosivih bolesti / Edukacija srednjoškolaca u Samoboru

ZAŠTITA OD VELIKIH VRUĆINA - preporuke za javnost

Lipanj 2019. - 10.06.2019.

 

 

 

  •  
  • Cijelo vrijeme dok traju velike vrućine pridržavajte se preporuka lokalnih zdravstvenih ustanova.

    •  

      Rashladite svoj dom
      • * Nastojte rashladiti prostor u kojem živite. Mjerite sobnu temperaturu između 8.00 i 10.00 sati, u 13.00 sati i noću nakon 22.00 sata. Idealno bi bilo sobnu temperaturu držati ispod 32°C danju i ispod 24°C noću. To je posebno važno za djecu ili ako ste osoba starija od 60 godina ili ako imate kronične zdravstvene probleme.
      • * Koristite hladniji noćni zrak da rashladite svoj dom. Otvorite sve prozore ili rolete tijekom noći i ranih jutarnjih sati kada je vanjska temperatura niža (ako je to moguće).
      • * Smanjite količinu vrućeg zraka unutar stana ili kuće. Danju zatvorite prozore i rolete (ako ih imate), naročito one koji su okrenuti prema suncu. Zatvorite sva umjetna svjetla i isključite što je više moguće električnih uređaja.
      • * Stavite zaslone, draperije, tende na prozore koji dobivaju jutarnje ili popodnevno sunce.
      • * Objesite mokre ručnike kako bi rashladili zrak u prostoriji. No, nemojte zaboraviti da se time povećava vlažnost.
      • Ako imate uređaj za rashlađivanje (air-conditioning) zatvorite vrata i prozore kako ne bi trošili više energije nego što je potrebno.
      • * Električni ventilatori mogu pružiti olakšanje i osvježenje, ali ako je temperatura iznad 35 °C neće spriječiti bolesti vezane uz velike vrućine. Važno je piti dovoljno tekućine.

       

      Klonite se vrućine

       

    • * Sklonite se u najhladniju prostoriju Vašeg stana/kuće, posebno noću.
    • Ako Vaš stan/kuću ne možete držati hladnim, provedite 2-3 sata dnevno u hladnom prostoru (npr. javna zgrada koja je hlađena).
    • * Izbjegavajte izlazak u najtoplijem dijelu dana.
    • * Izbjegavajte naporan fizički rad. Ako morate naporno raditi činite to u najhladnije doba dana, što je obično u jutro između 4.00 i 7.00 sati.
    • * Potražite sjenu.
    • * Ne ostavljajte djecu ili životinje u parkiranom vozilu.
  •  
  • Rashladite tijelo i pijte dovoljno tekućine
    • * Tuširajte se ili kupajte u mlakoj vodi.Druga mogućnost je zamatanje u hladne mokre ručnike, hladiti se mokrom spužvom, kupke za noge, itd.
    • * Nosite laganu široku svijetlu odjeću od prirodnih materijala. Ako idete van stavite šešir širokog oboda ili kapu i sunčane naočale.
    • * Koristite laganu posteljinu, plahte, po mogućnosti, bez jastuka kako bi izbjegli akumulaciju topline.
    • * Pijte redovito vodu i izbjegavajte alkohol i napitke s previše kofeina i šećera.
    • * Jedite češće male obroke. Izbjegavajte hranu bogatu bjelančevinama.
     
  • Pomognite drugima
    • * Posjetite obitelj, prijatelje i susjede koji većinu vremena provode sami. Osjetljive osobe mogle bi zatrebati pomoć tijekom vrućih dana.
    • * Razgovarajte o toplinskom udaru s Vašom obitelji. S obzirom na svoje zdravstveno stanje i aktivnosti svaki član obitelji treba znati koje mjere zaštite mora poduzeti.
    • * Ako je netko koga Vi poznajete pod rizikom pomognite mu da dobije savjet i podršku. Starije osobe i bolesnike koji žive sami treba posjetiti barem jednom dnevno.
    • * Ako uzimaju lijekove, provjerite s liječnikom koji ih liječi kakav utjecaj ti lijekovi mogu imati na termoregulaciju i ravnotežu tekućine u tijelu.
    • * Položite tečaj prve pomoći kako bi naučili što poduzeti u slučaju toplinskog udara i ostalih hitnih stanja. Svatko mora znati kako reagirati.
     
  • Ako imate zdravstvene probleme
    • * Držite lijekove na temperaturi ispod 25 °C ili u hladnjaku (pročitajte upute o skladištenju lijeka u uputi o lijeku).
    • * Tražite savjet liječnika, ako imate neku kroničnu bolest ili uzimate više lijekova.
     
  • Ako se Vi ili drugi oko Vas osjeća loše
    • * Tražite pomoć ako imate vrtoglavicu, slabost, nemoć, tjeskobu ili ste izrazito žedni i imate jaku glavobolju; što prije otiđite u hladniji prostor i mjerite temperaturu;     
    • * Popijte vodu ili voćni sok da nadoknadite tekućinu;
    • * Smirite se i legnite u rashlađenu prostoriju ako imate bolne grčeve, najčešće u nogama, rukama ili trbuhu, često nakon provedenog rada ili vježbe po vrlo vrućem vremenu, pijte tekućinu koja sadrži elektrolite, a u slučaju da grčevi ostanu prisutni duže od jednog sata potrebna je medicinska pomoć;
    • * Savjetujte se s liječnikom u slučaju drugih tegoba ili ako opisane tegobe duže traju.

     

  •  

  • Ako neki član Vaše obitelji ili osobe kojima pomažete imaju vruću suhu kožu ili delirij (nerazumno razgovaraju i nemirni su), grčeve i/ili su bez svijesti odmah zovite liječnika/ hitnu pomoć. Dok čekate na liječnika/hitnu pomoć smjestite njega/nju u hladnu prostoriju u vodoravan položaj podignute mu/joj noge i kukove, odstranite odjeću i počnite s vanjskim hlađenjem, kao što su hladni oblozi na vrat, pazuhe i prepone uz ventilator i prskanje kože vodom temperature 25–30°C. Mjerite temperaturu tijela. Nemojte dati acetilsalicilnu kiselinu ili paracetamol. Osobe bez svijesti postavite u bočni ležeći položaj.

  •  

  • Izvor: http://www.euro.who.int/

     

  • Važni brojevi:
    • Hitna pomoć – 194 (za cijelu Hrvatsku)
    • Centar 112 djeluje kao jedinstveni komunikacijski centar za sve vrste hitnih situacija.

    Ljetne vrućine i posljedice 
     Vidi: www.zdravlje.hr; www.hzjz.hr; www.srcana.hr; www.cezih.hr;

     

    Preporuke za zaštitu zdravlja starijih osoba uslijed visokih temperatura zraka
    • * Izbjegavati boravak na otvorenom u vrijeme velikih vrućina, a naročito od 10 do 17 sati (zadržavati se u hladu ili u zatvorenom hladnijem prostoru), posebno ukoliko starije osobe boluju od bolesti srca i šećerne bolesti.
    • * Paziti da izlazak iz hladnog prostora na vrućinu bude postupan.
    • * Piti do 2 l vode (izbjegavati gazirana i alkoholna pića).
    • * Jesti lako probavljivu hranu (voće, kuhano povrće, salate, ribe, juhe, izbjegavati masna, jako začinjena, pržena i pečena jela).
    • * Nositi prozračnu odjeću i obuću od prirodnih materijala, šešir širokog oboda i sunčane naočale;
    • * Koristiti kreme s odgovarajućim zaštitnim faktorom.
    • * Prilagoditi dnevne aktivnosti hladnijem dijelu dana npr. jutarnjim ili večernjim satima.
    • * Izbjegavati tjelesni napor.
    • * Svi kronični bolesnici moraju voditi pažnju o redovitom uzimanju propisanih lijekova i preparata, a po potrebi se posavjetovati s obiteljskim liječnikom i kontrolirati krvni tlak.
    • * Članovi obitelji, prijatelji, susjedi, znanci, članovi udruga u skrbi za starije moraju u vrijeme vrućina učestalije kontaktirati stariju osobu.
    • * Pojava glavobolje, mučnine, vrtoglavice i dehidracije znak su uzbune, pa je nužno što žurnije javiti se svom izabranom obiteljskom liječniku ili najbližoj hitnoj pomoći.